Logo Kometikk Laboratoriet

FAQ

Om dere lager produktet, hvem eier det?

Svært få merker i verden lager sine egne produkter. Det vanlige er at fabrikker spesialiserer seg og at merkene setter navnet sitt på fabrikkens formula. I Kosmetikk Laboratoriet er vi både produsent og tar på oss rene "filling"tjenester, der vi lager og fyller flasker med merkenes egne formularer. Så enten du ønsker å lage ditt eget produkt med oss, bruker våre formularer eller har din egen fra før, så kan vi lage produktet for deg. 

Hva er riktig MOQ?

De mest suksessfulle og erfarne kundene våre diskuterer ikke pris, de diskuterer kvantum. De vet at om man kjøper i høyere kvantum, så vil prisen pr produkt gå ned, fordi vi får bedre betingelser og priser hos råvareleverandørene. I tillegg vil et lavere kvantum føre til at hvert enkelt produkt blir for kostbart å selge om du skal distribuere ut i flere ledd. Høyere kvantum gir rett og slett bedre lønnsomhet i kalkylen og langt flere muligheter når man skal selge produktet videre.

 

De mindre erfarne kundene våre fokuserer på den helhetlige kostnaden på investeringen, og glemmer at det er det daglige salget som har betydning for hvor mye fleksibilitet du har med produktene i etterkant.

 

Det er klart at om man kjøper et lite kvantum så vil prisen pr produkt bli høyrer, og du kan ikke gi like gode prisavslag i kampanjeperioder. Skal du selge videre til en annen butikk eller kanskje til en distributør som igjen skal selge til en butikk så er det helt nødvendig å jobbe i større kvantum for å få ned prisen pr. produkt.

 

Huskeregel!

1-ledds distribusjon, 500 - 2.500 enheter

2-ledds distribusjon, 5.000 - 10.000 enheter

3-ledds distribusjon,10.000 - 50.000 enheter

 

1-LEDDS DISTRIBUSJON

For kundene våre som selger i egen nettbutikk vil et kvantum på 500 - 2500 produkter være et fornuftig kvantum. Da vil du ha ha en langt bedre kalkyle enn i vanlig butikkdrift, samtidig som du har din egen merkevare. Perfekt kvantum for frisørsalonger, Spa og klinikker.

 

Tips: Om man synes 2500 er mye, kan man f.eks dele kvantumet ned i 5 forskjellige variasjoner av produktet. Man kan f.eks lage en lipgloss med 5 forskjellige farger og smak, men med samme forpakning.

 

2-LEDDS DISTRIBUSJON

Om du skal selge produktene dine videre til en annen butikk så er det viktig at du gir rom for at også den butikken har fortjeneste på produktet. Dette oppnår du når du produserer mellom 5-10.000 enheter.

 

3-LEDDS DISTRIBUSJON

Dette kvantumet er perfekt for deg som skal selge merkevaren din til en distributør som igjen skal selge produktet til en butikk som så selger produktet til kunden. Dette er det mest vanlige kvantumet for produkter du ser i butikken idag.

Hvorfor er dere et bedre klimavalg enn andre?

Den store forskjellen er at vi klimakompenserer virksomheten vår. 

I 2021 vil vi veie alle materialer og klimakompensere for materialbruk i produksjonen vår, ved hjelp av "GHG Protocol Standard"  

 

Vi forsøker å påvirke våre underleverandører til å ta ansvar for sine utslipp, da det kun er de som har oversikt over sin egen produksjon og kan estimere egne utslipp.

Idag er det enda ikke noen system for hvem som skal ta ansvar for hvilket utslipp. Ei heller mulighet for å "shoppe rundt" etter råmaterialer basert på fotavtrykk. Vi må derfor ta ansvar for det vi kan ta ansvar for, og håper dette setter en standard for andre. 

Er produktene deres naturlige?

Det enkle svaret er ja.

 

Vi kjøper ikke markedspropagandaen som noen "All Natural" brands fører om "Fri for kjemikalier" "Fri for slaggstoffer" "Fri for konserveringsmidler" osv. Vi vet at alt rundt oss er molekyler og kjemi. Hele verden er bygget opp av kjemi. Det er det naturlige. Det som betyr noe er fotavtrykket den ingrediensen har, ikke hvor den kommer fra. 

 

Naturlig betyr alltid at et landområde har blitt brukt og dyreliv har gått tapt for å plante én form for biologi. Bunnlinjen er at alt forbruk har konsekvenser. Vår jobb er å finne produkter med minst mulig konsekvens for produksjonen. Noe som krever enorm kompetanse og t

  • Instagram
  • Twitter
  • Facebook
  • YouTube